Infodot AB

Välkommen till infodot.se!

Allmänna villkor

Infodot Sverige AB's köpvillkor

Konsumentköplagen (1990:032) och Lag (2000:274) om konsumentskydd vid distansavtal och hemförsäljningsavtal (Distanshandelslagen) innehåller utförliga i allmänhet tvingade regler om dina rättigheter som konsument. Oavsett hur du handlar hos oss är nedanstående köpvillkor komplement till dessa lagar och är de bestämmelser som gäller mellan oss och dig.

1. Köp

1.1 Träffande av avtal
Vid beställning, via Internet, träffas avtal om köp när du väljer att bekräfta köp i kassan. Orderbekräftelse genereras sedan automatiskt av vår webshop utan manuell översyn. Vid uppenbara felaktigheter (t.ex. uppenbart felaktigt pris eller tryckfel) förbehåller vi oss rätten att korrigera felet i efterhand. Om du inte är nöjd med vår korrigering eller anser att produktinformationen är felaktig får du självklart välja att avboka din order utan kostnad. Vi förbehåller oss även rätten att inte genomföra en beställning om t.ex. varan är slut i lager eller vid tekniska problem.

Vid beställning kan avtal endast ingås på svenska. Avtalen arkiveras och är tillgängliga via vår Kundservice.

1.2 Ändring av order
Om din order redan är skickad har vi ingen möjlighet att göra några ändringar eller tillägg. Ändringar och tillägg måste därför göras innan din order skickas från våra distributörer. Ring eller maila för ändra din order

2. Priser och betalning

2.1 Pris
Priserna i webshoppen är exklusive moms. Avgifter för frakt och moms tillkommer på varor som köps via Internet. Efter att beställningen bekräftats kan priserna endast ändras på grund av omständigheter som vi inte råder över, t.ex. krig, strejk, naturkatastrofer etc. Infodot Sverige AB tar inte ansvar för prisuppgifter som är lämnade av tredje part (prisjakt, pricerunner mfl)

2.2 Kredit
Vid val att köpa mot faktura utför vi en kreditupplysning på dig som företagskund. Betalningsvillkor så som antal dagar etc. beslutas individuellt av ansvarig säljare. Om kredit ej kan medgivas förbehåller vi oss rätten att skicka en förskottsfaktura före leverans kan ske.

2.3 Återbetalning
Eventuella återbetalningar görs i första hand till ditt bankkonto, personkonto eller bankgirokonto och i andra hand via avi. Återbetalningen sker normalt inom 10 arbetsdagar från att vi mottagit och godkänt din retur. Vi kan endast utföra återbetalning på samma sätt och till samma konto som användes vid köptillfället.

3. Leveranser / Lager

3.1 Leveranstid 
Normal leveranstid är ca 5 arbetsdagar efter det att vi har mottagit din beställning. Beställningar som läggs innan kl 14:00 vardagar skickas i regel samma dag. Varor som inte finns i lager, utan måste beställas från leverantör får en längre leveranstid. Meddelande om eventuella avvikelser från den normala leveranstiden eller informationen på hemsidan får du i samband med orderbekräftelsen. Du har då givetvis rätt att avstå, alternativt ändra din beställning.

För företag är leveransvillkor DDP (Delivery Duty Paid).

3.2 Leveranssätt
Fraktkostnaden varierar beroende på leveranssätt och storlek.

Företagspaket/Företagsadress – När företag beställer med leveranssätt Företagspaket sker leveransen endast till företagets leveransadress, vardagar mellan 08.00-16.00. Posten levererar utan att kontakta dig först. Finns ingen på plats som kan ta emot leveransen lämnas en avi och du kan sedan hämta beställningen på Postens Företagscenter eller Postens Åkeri. Försändelser som väger mer än 35 kg kan ej skickas som företagspaket. Företagspaket kan endast levereras till företagsadress, ej boxadress. Observera att privatpersoner inte kan välja leveranssätt Företagspaket.

3.3 Leveransförsening
Leveransförseningar meddelas till dig via e-post. Om du inte är nöjd med ett nytt angivet leveransdatum har du alltid rätt att avboka din order utan kostnad. Vi kan inte erbjuda någon form av ersättning på grund av en leveransförsening.

3.4 Transportrisken
Vi står för transportrisken, dvs. risken för att produkten skadas eller kommer bort under transporten från oss till dig. Varje försändelse besiktigas innan den skickas till dig. Skulle produkten ändå vara skadad eller felexpedierad när den anländer så åtar vi oss att kostnadsfritt åtgärda felet.

3.5 Transportskador/Felexpediering
Om produkten är skadad vid leveranstillfället bör detta anmälas omgående till vår Kundservice. För att vi ska kunna reklamera skadan gentemot vår transportör behöver vi anmäla transportskadan till denne inom 1-3 dagar. Vi är därför tacksamma om du anmäler skadan inom denna tid.

Om din produkt visar sig vara skadad vid leveranstillfället rekommenderar vi dig att omgående anmäla detta till vår Kundservice på 0200-28 44 44 för att på bästa möjliga sätt hjälpa dig med den uppkomna situationen. Infodot kommer då att reklamera transportskadan till Posten samtidigt som vi omgående levererar en ny försändelse till dig. Vi rekommenderar därför att du anmäler transportskadan inom 1-2 arbetsdagar från att du mottagit försändelsen. För att vi enklast ska kunna reklamera och godkänna en reklamation av en transportskada bör du kontrollera emballaget så fort du tar emot paketet. Om skadan är synlig är det lättast att anmäla detta direkt till chauffören vid mottagandet av försändelsen. Tänk på att alltid spara emballaget för att reklamationen till Posten ska kunna hanteras korrekt.

En produkt som är felaktigt expedierad bör anmälas snarast möjligt till vår Kundservice. En produkt som vi har konstaterat är felexpedierad alternativt skadad vid leveranstillfället byter vi ut snarast och kostnadsfritt.

3.7 Delad order
Skulle någon av produkterna du beställt ha en avsevärd längre leveranstid än övriga produkter på din order kan vi i vissa fall dela din beställning. Som kund behöver du aldrig betala mer än den ursprungliga frakten. 

3.8 Ej utlösta order
Löser du inte ut ditt paket debiteras du 395 kr för tillkomna omkostnader.

3.9 Lagerhållning
Samtliga varor i webshoppen finns på Centrallager om ej annat anges. Vår butik i Bromma är endast en servicebutik med begränsad lagerhållning. 


4. Garanti

4.1 Garantins längd
Se tillverkarens garanti på enskild produkt. 

4.2 Garantins omfattning
Garantin gäller funktionsfel som uppkommer under garantitiden. Garantin gäller inte fel som uppstår vid eller efter egen förändring av produktens funktion och utseende, såsom ombyggnation, uppgradering eller annan konfigurering av produkten.

4.3 Undersökning
Innan en garantireparation eller ett garantiutbyte kan godkännas behöver vi eller någon av våra samarbetspartners undersöka din produkt. I det fall produkten inte är behäftad med ett garantifel, utan ett handhavande fel (inkluderar felaktigt inställd produkt, skada som beror på oaktsamhet, etc.), har vi eller serviceverkstaden rätt att debitera dig för undersökningskostnaden. Fraktkostnader och hanteringsavgifter tillkommer. Vi har mycket omsorgsfullt valt ut våra samarbetspartners och erbjuder rikstäckande service för att ge dig som kund ett förstklassigt garantiförfarande.

4.4 Utnyttjande av garantin
Din följesedel/garantibevis är för enkelhetens skull samma dokument. Detta dokument sitter på utsidan av förpackningen i en plastficka, alternativt ligger i förpackningen.

6. Reklamationsrätt
På samtliga varor har du lagstadgad reklamationsrätt i 3 år efter det att du har tagit emot varan. För att utnyttja din reklamationsrätt, kontakta vår kundservice.

7. Medhjälp vid ångerrätt, garantiärenden eller reklamation
Vid garantiärenden (punkt 4), ångerrätt (punkt 5) samt utnyttjande av reklamationsrätt (punkt 6) behöver vi din att tillhandahålla produkten till oss. Vid garantiärenden skickar vi en returfraktsedel till dig.


8. Sekretess och säkerhet
Personuppgiftsansvarig för våra tjänster är Infodot Sverige AB, 556661-0555, Ranhammarsvägen 18A, 168 67 Bromma.

När du lägger din beställning hos oss uppger du dina personuppgifter såsom namn, adress och telefonnummer. I de fall du väljer att betala via faktura måste du även ange ert organisations nummer. I samband med din registrering och beställning godkänner du att vi lagrar och använder dina uppgifter i vår verksamhet för att fullfölja våra åtagande gentemot dig.

Vi dokumenterar även all kommunikation som vi har med dig via telefon eller e-post. Detta för att tillhandahålla den service som du förväntar dig av oss.

Vi kommer inte att lämna ut dina personuppgifter till tredje part med undantag för gemensamma aktiviteter med samarbetspartners. 

Du har rätt att få ta del av den information som vi har registrerat om dig. Om den är felaktig, ofullständig eller irrelevant kan du begära att informationen ska rättas eller tas bort. Kontakta i så fall vår Kundservice.

Cookies - En cookie är en textfil som skickas från en webbsida, t.e.x. www.infodot.se, till din dator, där den lagras antingen i minnet (session cookies) eller som en liten textfil (textbaserade cookies). Infodot Sverige AB använder sig av båda dessa typer av cookies. Textbaserade cookies används enbart vid vissa tillfällen där vi valt att föra statistik på vissa produkter. Session cookies används för att lagra inloggningsinformation samt din kundvagn när du surfar runt hos oss. De sistnämnda raderas ur minnet så fort du stänger din webbläsare. Observera att vi inte använder cookies för att spara personlig information om dig. Om din webbläsare är inställd på att inte acceptera cookies kommer du inte ha möjlighet att lägga din beställning via Internet. Du kan lätt ändra denna inställning i din webbläsare. Behöver du hjälp med att ändra inställningen klicka här.


9. Övrig information
Klagomål eller beröm avseende Infodot Sverige AB's tjänster eller produkter bör omgående meddelas vår Kundservice på telefon 08-262740, alternativt via e-post info@infodot.se.

10. Kontakt
Infodot Sverige AB
Ranhammarsvägen 18 A
168 67 Bromma

För frågor kontaktas Infodot's Kundservice på telefon +46 (0) 8 26 27 40, fax 08-737 00 91 alternativt info@infodot.se